Svátek má: Adolf

Zprávy

Velikost textu:

Kapitán US ledoborce: Udržují nás v provozu díly koupené na eBay

Kapitán US ledoborce: Udržují nás v provozu díly koupené na eBay

Po nedávné misi v Arktidě v rámci plánů na posílení americké přítomnosti v regionu hovořil William Watire, velitel amerického těžkého ledoborce Polar Star o technických potížích, kterým posádka čelila.

Polar Star
12. března 2021 - 11:04

Podle kapitána je loď téměř 50 let stará, rozpadá se a mnoho náhradních dílů se jednoduše nevyrábí, proto je někdy musíte hledat na eBay.

Několik měsíců byl jediný americký těžký ledoborec Polar Star na misi v Arktidě. Jedná se o první loď pobřežní stráže od roku 1982, která byla v regionu.

Posádka musela překonat drsné a nebezpečné povětrnostní podmínky, ale také se potýkala s problémem na palubě Polární hvězdy, „ která by mohla srazit americké arktické ambice, “ píše Business Insider.

Po návratu do USA kapitán lodi William Watire uvedl, že Polar Star „je 45 let stará a je to čím dál hmatatelnější. Na tuto misi se posádka těšila, ale během mise posádka musela nepřetržitě opravovat, aby udržovala loď v provozu, " připustil kapitán.

Článek připomíná, že obvykle v zimě, loď pluje do Antarktidy, aby doplnila zásoby americké výzkumné stanici McMurdo. Tentokrát se ale Polární hvězda vydala do Arktidy, protože druhý těžký americký ledoborec Healy se rozpadla na jedné z posledních misí.



Nelze však říci, že Polar Star funguje bez závad. Jak vzpomíná kapitán Watire, na Silvestra posádka uvízla v ledu – závada byla v elektronice, bylo třeba vyměnit diodu, ale ta se již nevyrábí, takže až dojdou náhradní díly, loď nebude schopná pohybu.

„Je skutečně frustrující, že tato loď, tato operace a skutečná přítomnost amerických ledoborců v Arktidě závisí na krabici náhradních dílů, které se již nevyrábějí, " řekl kapitán Watire.

Mnoho náhradních dílů pro Polar Star pochází z vyřazené sesterské lodi Polar Sea. Kapitán si však stěžoval novinářům, že tým nějak musel najít potřebné součástky na online obchodní platformě eBay.

Podle Insidera bude loď v nadcházejícím létě součástí pětiletého programu životnosti, který udrží Polar Star naživu po další desetiletí. Pobřežní stráž očekává nový ledoborec do roku 2024 a další dva do roku 2030.

USA rovněž uvažují o pronájmu lodi pro své arktické mise.


Navzdory technickým potížím s lodí je pobřežní hlídka potěšena tím, jak proběhla poslední operace Polární hvězdy, která zahrnovala úkoly jako kontrola komunikace pro Pentagon a vědecký výzkum. Na palubě byli vědci, stejně jako kadeti námořní akademie a mladší členové pobřežní stráže, kteří si zvykají na drsné arktické podmínky, protože plány Pentagonu mají zvýšit jejich přítomnost v regionu.

Podle velitele pobřežní stráže Karla Schultze by se Spojené státy měly zaměřit na výcvik námořníků pro ledoborce, protože Arktida začíná přitahovat větší pozornost a se změnou klimatu se stává přístupnější pro lodní dopravu.

Jak noviny vysvětlují, za takových podmínek mnozí předpovídají roli hlavního centra budoucí geopolitické konkurence Beringovu úžinu, oddělující USA a Rusko. Schultz, Watire a další úředníci pobřežní stráže zdůrazňují, že udržují dobré vztahy se svými ruskými protějšky. Velitel tvrdí, že pragmatický přístup k interakci s ruskou stranou je velmi užitečný - zjednodušuje záchranné a pátrací operace a koordinaci reakcí v případě přírodních katastrof.

Zároveň však, jak poznamenal Schultz, pobřežní stráž primárně chrání národní zájmy USA v regionu. „Rusko se snaží postupovat kupředu a my se bráníme ," komentoval velitel.

(rp,prvnizpravy.cz,insider,foto:arch.)